ALKMAAR

Plastic Recycle Werkplaats Kooimeer

De Plastic Recycle Werkplaats is een ontmoetingsplek in de wijk Kooimeer met zwerfafval als verbindende factor. De werkplaats is gebaseerd op het concept Precious Plastic. Door middel van zelfgebouwde machines wordt plastic lokaal verwerkt tot nieuwe producten. Onder begeleiding van de Kaasfabriek bouwen bewoners en jongeren mee aan de machines. Er zijn workshops en evenementen waarin deelnemers zelf nieuwe producten uit plastic afval kunnen maken. De werkplaats wordt gerund door jongeren uit de wijk die met een bijbaan in de werkplaats werkervaring opdoen.

Jongeren krijgen een speciale rol bij de werkplaats. Door middel van een bijbaan krijgen jongeren de mogelijkheid om werkervaring op te doen en nieuwe producten van plastic (zwerf)afval te maken.
De Plastic Recycle Werkplaats is een plek waar bewustwording over afval scheiden en recycling wordt vergroot. Het is een plek waar bewoners en jongeren kunnen meedenken en meedoen. De werkplaats wil zo bijdragen aan het vergroten van de sociale contacten en ontmoetingen in de wijk. Het is een uniek project waarin alles samenkomt; jongeren krijgen een plek en functie, zwerfafval wordt aangepakt en wordt een grondstof voor iets moois en nieuws. De integrale samenwerking met meerdere partijen, de benadering van fysieke-, sociale- en duurzame aspecten maakt het tot een innovatief en grensoverschrijdend project in Nederland. De wijk Kooimeer in Alkmaar wordt de schoonste en duurzaamste wijk van Alkmaar.
Afval als verbinder

De Plastic Recycle Werkplaats benadert het afvalprobleem op een andere manier. Afval als grondstof voor iets nieuws, afval als basis van iets moois. Afval als verbinder in plaats van als splijtzwam. Bewoners uit de flats en wijk worden uitgenodigd om mee te denken over activiteiten en workshops in de Plastic Recycle Werkplaats. Zo bouwen we een integraal netwerk in de wijk waar bewoners kunnen meedenken, meedoen en samenwerken.

De Plastic Recycle Werkplaats komt op het schoolplein van Kardinaal de Jongschool te staan, aan de Amalia van Solmstraat 91 in Alkmaar. Gedurende het schooljaar 2018-2019 zal de werkplaats hier staan en zullen er diverse activiteiten rond afval en ontmoeting in de wijk plaatsvinden. De Plastic Recycle Werkplaats zal eind september 2018 op de locatie komen te staan.
Wilt u meehelpen?
De Plastic Recycle Werkplaats wordt een ontmoetingsplek in de wijk. Het doel is het vergroten van de sociale contacten en ontmoeting in de wijk. Als bewoner van Kooimeer kunt u meedenken, meehelpen en meedoen. Zo wordt het een plek voor en door bewoners. Wilt u een koffieochtend organiseren, zelf iets organiseren in de werkplaats of als vrijwilliger meebouwen of een stukje beheer doen in de werkplaats? Neemt u dan contact op met ons of kom langs bij de werkplaats.

Samen met onze partners werken wij aan dit project om de wijk Kooimeer de leukste, de schoonste en duurzaamste wijk van Alkmaar te maken.
VSB Fonds, Fonds 21, Woningcorporatie Van Alckmaer voor Wonen, Woningcorporatie Woonwaard, Gemeente Alkmaar, Bouwbedrijf Hemubo, Stadswerk 072, HVC Alkmaar, Duurzaam Alkmaar, Kardinaal de Jongschool, De Kaasfabriek, Stichting Kleinschalige Culturele Producties.